donderdag 4 april 2013

HET HEERLIJKE HUATULCO IN MEXICO

                


Zin in vakantie? In Oaxaca in Mexico is het altijd mooi weer. De meeste Nederlandse toeristen gaan naar Puerto Vallarta of naar Cancun; niets op tegen natuurlijk, maar Huatulco is nog onontdekt, zeer betaalbaar en zoals Gabriela in dit verhaal vertelt (www.gabrielaclavoycanela.com) vind je hier nog ongerepte stranden. Uit eigen ervaring weet ik dat de Tianguis (dit zijn de wekelijkse markten) in Oaxaca onvergetelijk zijn. Je vindt hier nog echte indianen die hun dorpjes verlaten om hun Artesanías (authentieke kunstnijverheid) te koop aan te bieden. Alvast een fijne vakantie toegewenst door Ruud de Laat.


Dit keer geen recept, maar wel het verhaal van een uitstapje dat ik gemaakt heb naar het prachtige Huatulco. Ik denk wel dat jullie dit kunnen waarderen, want het is een schitterende plaats met bijzonder vriendelijke, hardwerkende en eerlijke mensen.

Santa María Huatulco is een stadje gelegen in het zuiden van de staat Oaxaca-Mexico, aan de kust van de Stille Oceaan. Het heeft 9 baaien en 36 stranden, waarvan er diverse ongerept zijn. Er is een internationaal vliegveld en het heeft  diverse goede hotels. Huatulco is een perfecte plaats voor ecotourisme.


Omdat ik er maar kort geweest ben, kon ik die 9 baaien niet allemaal bezoeken; ik heb veel van de mooie plekjes niet gezien en ik heb niet van alle gastronomie kunnen genieten. Ik heb geen tlayudas heb gegeten en de tamales uit Oaxaca en de verrukkelijke zwarte saus heb ik niet geproefd (ik weet het, het is om te huilen, maar de recepten blijf ik jullie schuldig). Toch vergoeden de foto's hopelijk veel, zodat jullie kunnen meegenieten van deze prachtige plek.

De foto's heb ik gemaakt met mijn compactcamera, want ik kon niet én op de kinderen én op mijn dure camera letten, dus die had ik thuis gelaten, excuses hiervoor.

Dit is het prachtige uitzicht waarmee ik iedere dag wakker werd, de Baai van Tangolunda:


                  Een prachtige plek om te ontspannen en plezier te hebben:


Het dichtstbijzijnde dorpje heet Cruccita, dat ligt op 10 minuten van het strand. Het is klein maar erg mooi en de mensen zijn sympathiek en vriendelijk. Op de foto's zien jullie de straatjes, het centrale plein, de kerk:


Dit is de mercado municipal 3 de mayo. Je ziet een meisje de beroemde kaas uit Oaxaco afrollen, kraampjes met allerlei verpakte sauzen, noten, plaatselijke lekkernijen. Ik kon er rode en zwarte mole (saus) kopen, koffie, chocolade, kunstnijverheid, enzovoort. Ik werd opgewonden van alle heerlijke verse levensmiddelen die hier verkrijgbaar waren.




  

‘s Avonds kan je in het dorpje La Crucecita, waar je behalve gerechten van de streek, ook in “La Crema” (dat is aan de overkant van het centrale plein, op de tweede verdieping) van een voortreffelijke pizza met een heerlijke decoratie, van een houtvuur kunt eten:



En dan het nagerecht! Onder de pizzeria bevindt zich het heerlijke “Helado Frito”  (gebakken ijs), dat in werkelijkheid niet gebakken is, maar dat ze maken bij -40°C. De jongen die het bereidt vertelde me dat dit een Koreaanse techniek is. Je kan zelf je smaak uitkiezen en ze maken het ook vloeibaar. Dat doet hij met scheppen en in 2 minuten heb je een zalig ijsje om af te koelen van de enorme hitte:  


 
In de ‘Bahía de Santa Cruz’ is de pier. Van hieruit vertrekken de catamarans en boten voor uitstapjes naar de Bahama's:



  

            Een ander aspect van de ‘Bahía de Santa Cruz’ is het kristalheldere water:


In deze 'Bahía de Santa Cruz' bevinden zich restaurants langs het strand. Ik ben naar één ervan geweest die ''Doña Celia'' heet. Het ziet er mooi en kleurrijk uit en is plaatselijk heel bekend. Ik at daar een kreeft die lekker was, maar het garnituur  niet: rijst en sla. Mijn kinderen bestelden rundvlees met rijst dat echt niet smaakte. Vergeleken met andere restaurants was de prijs zeer hoog, dus jullie zijn gewaarschuwd. Wij waren de enige gasten en de eigenaresse was aanwezig, maar is niet naar ons tafeltje gekomen om een praatje te maken of om te vragen of het ons gesmaakt had. Dat had ze toch moeten doen, vind ik. Dus dit gebrek aan belangstelling kost haar punten.

We hebben met een boot enige baaien bezocht. De visser die ons ernaartoe bracht heet Pascual "Rancherito". Mocht je naar Huatulco gaan, kun je hem opzoeken, hij is erg aardig en behulpzaam. Het is leuk om naar "La Bufadora" te gaan; dat lijkt op een schoorsteen met water. Als de golven komen hoor je een hard en dof geluid; het is erg spectaculair.



Hier zie je ook de "Cara de Piedra", een rots waarvan de vorm lijkt op een gezicht:


Op La Playa Entrega hebben we gesnorkeld in de Garganta de Lata met de instructeur Fernando "El buzo caperuzo" die onderwater foto's van ons heeft genomen met de vissen:



Dit is de 'Bahía de Cacaluta', waar de bekende Mexicaanse speelfilm "Y tu mamá también" is opgenomen:



Toen zette de boot ons af bij de 'Maguey Bay' om te genieten van lekker eten op het strand. Heerlijk gegeten in restaurant "El Camarón Gigante", waar op hout gekookt wordt. Goede prijzen en grote porties:



      Dicht bij de kust gooit onze kapitein Pascual Rancherito een zee-egel terug in zee:


   Ik hoop dat je genoten hebt van dit korte uitstapje naar Huatulco, ik verlaat je met dit mooie beeld van 'Maguey Bay': 

                                            
     Tekst en foto's: info@gabrielaclavoycanela.com
    Vertaling Ruud de Laat: quiubo23@gmail.com






Geen opmerkingen:

Een reactie posten